بارش اولین برف پاییزی که از چند روز گذشته در نقاط مختلف کشور آغاز شده و چهره شهرها و روستاها را زمستانی کرده است، موجب مسدود شدن برخی راه‌ها و جاده‌ها و لغزندگی معابر شد.

آخرین وضعیت شهرها و جاده‌های کشور پس از بارش اولین برف پاییزی

به گزارش قدس آنلاین، این بارش ها که در برخی نقاط به حدود ۵۰ سانتی متر رسید، موجب اختلال در تردد، ترافیک سنگین و در راه ماندن برخی خودروها شد که با تلاش راهداران و هلال احمر، امداد رسانی به موقع انجام شد و اکنون اکثر راه های کشور باز است و تردد در آنها جریان دارد البته در برخی محورها به دلیل لغزنده بودن، از رانندگان خواسته شده با تجهیزات زمستانی راهی جاده ها شوند، از سفرهای غیرضروری نیز خودداری کنند و برای اطلاع از وضعیت جاده های کشور با سامانه ۱۴۱، سایت www.۱۴۱.ir و نرم افزار موبایلی ۱۴۱ ارتباط برقرار کنند.

در ادامه به وضعیت برخی جاده ها و راه های کشور اشاره می شود:

آذربایجان غربی

بارش برف پاییزی در محورهای مواصلاتی مهاباد طی شبانه روز گذشته موجب شده ارتفاع برف در گردنه "قره‌بلاغ" در حد فاصله مهاباد - بوکان به بیش از ۳۵ سانتی متر برسد و هم اکنون تردد در تمام محورها در جریان بوده و عبور و مرور تنها در مسیرهای خاکی روستایی نیاز به زنجیر چرخ دارد و تیم برف روبی در همه محورهای مواصلاتی و جاده‌های این شهرستان مستقر بوده و راهداران به صورت شبانه روزی در چندین نوبت اقدام به نمک‌پاشی جاده‌های ‌این شهرستان کرده‌اند.

رانندگانی که قصد تردد در مسیرهای کوهستانی را دارند، قبل از سفر در این فصل از وضعیت جاده‌ها با شماره تلفن‌های ۴۲۲۲۴۵۰۰، ۴۲۲۲۲۳۶۰۰ و ۲-۴۲۲۲۴۵۰۱ آگاهی پیدا کنند.

در محور بیجار - تکاب نیز که سرنشینان بیش از ۵۰۰ دستگاه خودرو در میان برف و کولاک در گرفتار شده بودند، با تلاش راهداران این ۲ شهرستان نجات یافتند،  راهداران تکاب همچنین روز گذشته بیش از ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌ها و مناطق برفگیر در محورهای تکاب- شاهیندژ و تکاب - بیجار را برف‌روبی و بازگشایی کردند.

بر اساس آخرین اطلاعات پس از بارش برف در ۲ روز گذشته حدود ۲۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی این شهرستان شامل جاده برهان در مهاباد - بوکان در سه مرحله، محور مهاباد - سردشت،  جاده مهاباد - پسوه و جاده روستایی "آفان" برف‌روبی و نمک‌پاشی شده است.

با برف روبی این محورها همچنین ۱۶۵ دستگاه انواع خودرو نیز در محورهای مهاباد به سردشت و مهاباد به بوکان نیز با همکاری عوامل راهداری این شهرستان رهاسازی شد.  

بوشهر

درباره وضعیت این استان هم باید گفت که بارندگی شدید در روز گذشته منجر به آبگرفتگی ۲ روستا در شهرستان دیلم و قطعی برق اهالی شد که با تلاش ماموران شرکت برق، این مشکل برطرف شد، همچنین

بارش شدید باران و طغیان رودخانه منجر به بسته شدن جاده دیلم به هندیجان در استان خوزستان شد که با تلاش نیروهای راهداری و با فروکش کردن آب مشکل برطرف و محور بازگشایی شد.  

با توجه به فعال بودن سامانه بارشی تا اواخروقت امشب همه نیروهای امدادی استان بوشهر نیز هم اکنون در حالت آماده باش قرار دارند.

تهران

بر اساس اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور جاده چالوس و آزادراه تهران- شمال (قطعه یک و چهار) در مسیر رفت و برگشت برای سومین روز متوالی مسدود است  و به‌دلیل اختلاف ارتفاع جاده چالوس با آزادراه، حجم عظیمی از مصالح به داخل آزادراه تهران- شمال سر ریز شده و تیم بهره‌برداری همچنان در حال پاک‌سازی و تلاش برای بازگشایی محور است.

این مرکز تردد در جاده هراز، فیروزکوه و آزاد راه قزوین- رشت (رفت و برگشت) را روان گزارش کرده است.

آخرین وضعیت شهرها و جاده‌های کشور پس از بارش اولین برف پاییزی

زنجان 

اکنون تردد در گردنه‌های کوهستانی و شمالی استان زنجان فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است و گردنه های بادامستان، ذاکر، خانچایی، آق گدیک در جاده های زنجان - طارم و زنجان - تهم - چورزق، چایرلو در جاده زنجان به دندی، پوشیده از مه غلیظ و کولاک است.

همچنین جاده های زنجان - طارم زنجان - دندی، زنجان - تهم - چورزق و جاده فرعی دندی - تخت سلیمان که بر اثر برف و کولاک مسدود شده بود، بازگشایی شده اما کولاک و مه در جاده های کوهستانی استان زنجان جریان دارد.

امدادگران هلال احمر نیز به ۶۶۱ سرنشین ۲۲۲ خودرو گرفتار در برف و کولاک جاده‌های استان امدادرسانی کردند.

مسوولان راهداری و حمل ونقل جاده ای این استان از رانندگانی که از این گردنه های کوهستانی عبور می کنند درخواست کردند نسبت به روشن کردن چراغ های مه شکن و استفاده از زنجیر چرخ اقدام کرده و از سرعت و سبقت  غیرمجاز به شدت پرهیز کنند تا در شرایط لغزندگی سطح جاده ها شاهد حوادث دلخراش نباشیم.
اکنون اکیپ راهداری در ۳۲ گردنه کوهستانی و صعب العبور و مجتمع های بین راهی این استان به طور شبانه روزی برای مسافران و رانندگان عبوری از مسیرهای ارتباطی استان خدمات ارائه می دهند.

آموزش و پرورش استان زنجان هم اعلام کرد: آموزش در مدارس روستایی برخی مناطق این استان امروز /۲۲آبان/ به دلیل بارش برف و برودت هوا مجازی بوده و در بستر شاد برگزار می شود.

خراسان رضوی

راه‌های نیمه شمالی استان خراسان رضوی در سطح جاده‌ها در پی بارش برف و باران از صبح امروز لغزنده شده و اکنون بارش برف پراکنده در جاده های مشهد - کلات در محدوده گردنه گوجگی و درگز - قوچان در محدوده گردنه تیوان، آزادراه مشهد - باغچه و بزرگراه مشهد- چناران - قوچان و همچنین جاده های شهرستانهای تایباد، نیشابور، درگز و مشهد موجب لغزندگی این محورها شده است.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی بارش باران و برف که از چند روز گذشته در این استان آغاز شده است امروز، شنبه در نیمه شمالی، نواحی مرکزی و جنوبی استان تداوم دارد و در نواحی سردسیر، کوهستانی و ارتفاعات خراسان رضوی بارش برف پیش‌بینی شده است و طی این مدت تشکیل مه سبب کاهش میدان دید می‌شود.

همچنین پس از ۶ روز پیاپی آلودگی هوا در مشهد بارش باران طی ۲ روز گذشته از حجم آلودگی هوای این کلانشهر کاسته و کیفیت هوا را در شرایط سالم قرار داده است.

خراسان شمالی

هم اکنون مه غلیظ در گردنه‌های استان خراسان شمالی از محور گردنه امین الله در مسیر بجنورد-آشخانه،  گردنه اسدلی در مسیر بجنورد-اسفراین، گردنه جوزک و نیز گردنه تنگه ترکمن سبب مختل و کند شدن تردد خودروها شده و پلیس راه از رانندگان خواسته است در این مسیرها با احتیاط برانند و از سالم بودن خودرو اطمینان حاصل کرده و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

خراسان جنوبی

در استان خراسان جنوبی نیز با توجه به داده‌ها و الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی در ۴۸ ساعت آینده روند کاهشی دمای هوا همچنین بارش خفیف باران در نیمه شمالی استان پیش بینی شده و پدیده غالب از روز دوشنبه افزایش متناوب ابر است و در این مدت یخبندان شبانه در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود.

قزوین

شب گذشته از ۹۸ روستا راه ارتباطی ۵۵ روستای استان قزوین که در پی بارش برف و کولاک مسدود شده بود، بازگشایی شد و تلاش برای بازکردن دیگر راه ها همچنان ادامه دارد و در شبانه روز گذشته، ۶۸۰ تن ماسه و نمک برای عملیات برفروبی راه های پوشیده از برف در این استان مصرف شد.

با توجه به لغزنده بودن سطح جاده ها، رعایت سرعت مطمئنه، رعایت فاصله طولی هنگام رانندگی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی، به ویژه زنجیر چرخ برای تردد در جاده های این استان ضروری است.

همچنین بر اساس اعلام راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین با توجه به بارش برف، ۱۵ دستگاه خودرو که در منطقه کامان قزوین گرفتار شده بودند که با اعزام ۲ دستگاه گریدر و لودر رهاسازی شدند.

کهگیلویه و بویراحمد

سامانه اخیر بارشی سبب ریزش ۱۶.۶ میلیمتر باران در شهر یاسوج مرکز این استان شد و بیشترین بارش را در حوزه شهرستان بویراحمد در پی داشت.

کولاک و یخبندان جاده ارتباطی سی سخت - پادنا را روز گذشته مسدود کرد به گونه ای که بدون وسایل ایمنی لازم امکان تردد در این مسیر وجود ندارد و همراه داشتن زنجیرچرخ و تجهیزات گرم کننده از سوی رانندگان در جاده های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد الزامی شده است.

مازندران

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی مازندران، رامسر در مدت سه روز با بارش ۴۰۰ میلی‌متری در روستای میانلات این شهرستان بیشترین میزان بارش باران را در این استان ثبت کرده است و همچنین وقوع سیلاب موجب رانش در برخی جاده های روستایی، آسیب به تیرهای برق، و همچنین سر ریز و کدورت آب سد میجران شده که به دنبال آن تصفیه خانه این شهرستان از مدار خارج و آب شرب برخی نقاط شهرستان رامسر قطع شد.

همچنین در نقطه دیگری از استان، محور هراز در ساعات پایانی شب گذشته به علت بارش سنگین برف، کولاک شدید و همچنین ریزش سنگ مسدود شده بود که با تلاش راهداران، این محور پاکسازی و تردد در این محور از سر گرفته شد البته پلیس راه شهرستان آمل از مردم و مسافران خواسته است تا عادی شدن شرایط ترافیکی و جوی محور هراز از تردد در این مسیر خودداری کنند و درصورت ضرورت از محورهای دیگر استفاده کنند.

مسیر ارتباطی پل زنگوله به بلده در شهرستان نور نیز که به دلیل بارش برف مسدود شده بود با مساعد شدن شرایط عملیات بازگشایی آن آغاز شده است.

مرکزی

در استان مرکزی نیز سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر باند از محورهای مواصلاتی این استان در پی بارش‌ چند روز گذشته برفروبی و پاکسازی شده و هم اینک تمامی محورهای استان مرکزی باز و تردد در آن‌ها جریان دارد و یک هزار تن مخلوط ماسه و نمک نیز برای جلوگیری از لغزندگی و بروز حوادث در جاده‌های استان مرکزی پخش شده‌ است.

۳۸۰ راهدار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در قالب ۱۵۴ گروه راهداری با استفاده از ۲۲۶ دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین وظیفه برفروبی و پاکسازی جاده‌های این استان را برعهده داشتند و ۳۷ راهدارخانه متشکل از ۲۲ راهدارخانه ثابت و ۱۵ راهدارخانه سیار برای خدمت رسانی به مسافران در جاده‌های استان در این مدت فعال بودند.

همچنین طی ۴۸ ساعت گذشته ۳۵ نفر در جاده‌های این استان به‌دلیل بارش برف و کولاک توسط نجاتگران این جمعیت، اسکان اضطراری شدند.

همدان

جاده گنجنامه - تویسرکان در استان همدان هم که به دلیل ریزش برف روز /جمعه/ چند ساعت مسدود شده بود، شب گذشته بازگشایی شد و با وجود ریزش برف و باران و همچنین کولاک در برخی مناطق مانند گردنه گرمک در محور رزن آوج و گردنه سوباشی، اکنون تمامی راه های اصلی و فرعی روستایی استان باز و تردد خودروها در آنها جریان دارد.

در پی فعالیت یک سامانه بارشی،  از بامداد جمعه ریزش برف و کولاک موجب ایجاد اختلال در تردد خودروها در برخی از جاده های این استان شده بود که نیروهای راهداری از همان ساعات نخست، اقدام به پاکسازی و بازگشایی جاده ها کردند و هم اکنون تیم های راهداری در ۲۴ راهدارخانه محورهای کوهستانی، سخت گذر و برف گذر استان همدان حضور دارند و ۵۵ هزار تن شن و نمک برای پاکسازی و برف روبی جاده های استان همدان تهیه شده است.

هم اینک مه غلیظ چهار گردنه اسدآباد، همه کسی، سوباشی و آوج در این استان را فرا گرفته و وسعت دید افقی رانندگان را به کمتر از ۵۰ متر رسانده است و با وجود قطع شدن بارش باران و برف از نیمه شب گذشته اما همچنان برخی از مسیرها به ویژه گردنه ها خیس و لغزنده است و تردد با سرعت مطمئنه و پرهیز از عجله و شتاب برای رسیدن به مقصد باید مورد توجه رانندگان باشد.

در کنار سختی ها و مشکلات تردد در روزهای برفی، دیدن طراوت و شادابی این روزها هم خالی از لطف نیست، در پایان این مطلب چند گزارش تصویری ببینید از بارش برف در استان های مختلف

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.